www.datsun280zx.nl

Datsun 280ZX (S130)

In 1978 werd de eerste generatie Z vervangen door een geheel nieuw model. Dit werd de 280ZX. De Europese primeur was op de Autosalon in Parijs in November 1978. Een geheel vernieuwde carrosserie maar toch in grote lijnen overduidelijk een Z. In de 280ZX zit een 2800cc injectie motor. Dat was ook wel nodig want de ZX is zwaarder als een Z. De 2+2 weegt 1285kg. De 280ZX was leverbaar in 2+2 uitvoering maar ook als 2 zitter. De 2 zitter was 20cm korter. De 2 zitter kostte in 1979 fl.39.900,- en de 2+2 fl.45.900,- met automaat is de 280ZX nog eens fl.600,- duurder. Een leuk item aan de 280ZX was dat deze leverbaar was met zogenaamde T-bar. Twee glazen dakpanelen die uitneembaar zijn, van bovenaf gezien hield je dan de vorm van een letter T over. Vandaar de naam T-bar.

De ZX was luxer als de eerste Zeds en werd in Amerika de best verkochte Zed aller tijden. In Amerika werd de ZX in 1981 met turbo geleverd, in Nederland moesten we daar tot 1983 op wachten. In 1983 kwam er in Nederland een 280ZX uit met wat kleine veranderingen zoals een 10pk sterkere motor, andere zijstukken bij de zijruitjes. (zwart i.p.v. chroom). En andere in de kleur van de auto mee gespoten bumpers. Ook de bekleding van de stoelen werd wat luxer.  En kwamen er nieuwe 5 spaaks velgen onder die ook nog iets breder werden. De luchthappers op de motorkap kregen ook een iets andere vorm en werden met de kleur van de auto meegespoten. (Om nog een laatste verkoopstimulans te geven aan de laatste 1983 non-Turbo 280ZX modellen, worden deze standaard uitgevoerd met de Turbo motorkap). De standaard klok werd door een digitale vervangen. In de USA kon je als optie de 280ZX zelfs met compleet digitaal dashboard krijgen. Ook de naam Datsun wordt van 1983 naar 1984 langzaam veranderd in de naam Nissan. Eind 1983 komt er ook een Datsun 280ZX Turbo in Nederland uit. Deze ZX heeft 200PK, haalt een topsnelheid van 230 Km/u en weegt 1340Kg. De Turbo is uiterlijk herkenbaar aan de voor en achterspoiler en zwart gespoten raamomlijsting.   Zonder T bar kost de Turboversie fl.58.400,- en met T-bar fl.61.000,-  In Amerika werd ook nog een 10th Anniversary model van de 280ZX uitgebracht ter ere van de 10de verjaardag van de Z serie, een speciaal model met 2 kleuren schema van, goud met zwart of rood met zwart.

Info uit Amerika is schuin gedrukt aangegeven en kan verschillen van de Europese markt.

It was built as a replacement for the 280Z, a complete redesign keeping only the L28 engine and a few other mechanical components. It sat atop of the Nissan 510's platform and suspension comprised of McPherson struts in the front and an independent rear trailing arm. To improve performance, a turbocharger was offered as optional equipment beginning in 1981. The L28ET engine and turbocharger increased horsepower to an impressive 180. The gearbox was a 3-speed automatic unit. Adding to the performance, a Borg-Warner T-5 5-speed manual gearbox became available in 1982 and 1983.

 

delen van deze tekst met dank aan:  Jeroen J. en JosZzz